1. Приходите в кабинет немного раньше
звонка, убедитесь, всё ли готово к уроку,хорошо ли расставлена мебель, чиста ли доска, подготовлены ли ТСО,
наглядные пособия. Входите в класс последним. Добивайтесь, чтобы все учащиеся приветствовали
Вас организованно. Осмотрите класс, особенно - недисциплинированных ребят.
Старайтесь показать учащимся красоту и привлекательность организованного начала
урока, стремитесь к тому, чтобы на это уходило каждый раз все меньше и меньше
времени.
2. Не тратьте времени на поиски страницы
Вашего предмета в классном журнале, ее можно приготовить на перемене. Не
приучайте дежурных оставлять на столе учителя записку с фамилиями
отсутствующих.
Одним із
провідних завдань науково-методичної діяльності школи стає забезпечення
необхідних умов для творчої діяльності молодих педагогів, надання їм допомоги у
проходженні ступенів становлення й розвитку системи роботи.
Просимо вас поділитися своїми думками про проблеми наставництва.
Дайте відповіді
на такі запитання:
1. Скільки
років працює вчителем ваш стажист? Який він, ваш молодий учитель?
2. Що він
знає (підкреслити): теорію предмета, основи психолого -
педагогічної науки, основи психолінгвістики, методику викладання предмета.
3. Чи вміє він
( необхідне підкреслити): правильно будувати урок: так, ні, визначити триєдину
мету уроку: так, ні; створювати навчально –мовленнєві та проблемні ситуації:
так, ні ; активізувати діяльність учнів: так, ні. Яким чином? Керувати класом
на уроці: так, ні; поводити диференційовану роботу на уроці: так, ні. Які етапи
уроку може планувати краще (перерахувати).
4. Чи вміє
організовувати позакласну роботу з предмета ?
5. Чи вміє
аналізувати урок і позакласний захід ?
6. Чого ще не
вміє ваш стажист (перерахуйте його слабкі сторони самостійно). Причини такої
ситуації: небажання працювати; слабка підготовка у ВНЗ; відсутність
педагогічних здібностей; безвідповідальність.
7. У чому ви
надали допомогу вашому стажисту ( перелічіть види роботи з молодими вчителями)
?
8. Що, на вашу
думку, є головним у наставництві ?
9. Ваші
пропозиції щодо вдосконалення системи наставництва .
5. Тип, вид уроку:___________________________________________________
6. Чи відповідали зміст уроку, методи навчання, форми організації діяльності учнів меті уроку?
7. Які методи і прийоми навчання використав учитель на уроці?
8. Які дидактичні завдання простежені на окремих етапах уроку, чи пов’язані вони із загальною метою уроку?
9. Які форми роботи з учнями використав учитель на уроці?
10. Чи спостерігалася на уроці індивідуалізація або диференціація навчання? У чому вони виявилися?
11. Чи побачили ви на уроці прийоми, які б допомагали учневі самому здобувати знання, чи використано на уроці алгоритми, пам’ятки, схеми, опорні конспекти?
12. Чи використовував учитель на уроці інноваційні педагогічні технології?
13. Чи було підбито підсумок уроку? Як?
14. Що нового для себе ви взяли з уроку? Чи збагатився ваш методичний багаж?
15. Що ви порадили вчителю для вдосконалення уроку?
Рекомендації щодо підготовки молодого вчителя до уроку
1. Вчитайся в розділ програми, який
потрібно вивчити на даному уроці, а в деяких випадках – і пояснювальну записку
до програми.
2. Вивчи матеріал цього розділу,
питання, теми.
3. Сформуй задум уроку, дай відповідь
на запитання, чого б ти хотів досягнути в результаті цього проведення,
сформулюй мету уроку (навчальну, виховну, розвивальну).
4. Уяви колектив даного класу, уявно
намалюй конкретних учнів. Уяви психологію цих учнів, використовуючи мистецтво
педагогічного перевтілення, намагайся накреслити їхні дії на шляху до
досягнення мети.
5. Вибери з усього арсеналу
методичних прийомів найоптимальніші для даного матеріалу і для даних учнів.
6. Зістав обрані прийоми зі своїми
можливостями, змоделюй свої дії на даному уроці.
7. Продумай структуру уроку і
зафіксуй усе знайдене в плані-конспекті.
8. Підготуй наочні й навчальні
посібники, не забудь підготувати і перевірити справність ТЗН, комп’ютерної
техніки.
9. Повтори подумки або вголос вузлові
елементи плану, продумай непередбачені обставини, знайди і зафіксуй запасні
варіанти.
3. Не витрачайте багато часу для
перевірки домашнього завдання. Використовуйте різні форми перевірки. Вводьте
систему взаємоперевірки.
4. Поясніть учням мету, завдання
уроку.
5. Коли пояснюєте новий матеріал,
намагайтеся вичленити проблеми, пропонуйте учням вирішувати їх самостійно.
6. Не поспішайте виправляти помилку
учня, краще, якщо її виправлять однокласники.
7. Намагайтеся організувати самостійну
роботу учнів на уроці – пропонуйте учням більше писати, розв’язувати завдання.
8. На уроці кожен учень має бути на
виду, до кожного шукайте індивідуальний підхід.
9. Під час використання технічних
засобів навчання, комп’ютерної техніки, наочності не марнуйте час, намагайтеся
використовувати засоби навчання ефективно.
10. Під час організації самостійної
роботи, усних відповідей не квапте учнів.
11. Використовуйте всі наявні
можливості для реалізації принципів розвивального навчання.
12. Звертайте увагу на виховні
аспекти уроку: працездатність, бережливість, зібраність.
13. Домашнє завдання потрібно давати
з поясненням до кінця уроку. Не затримуйте учнів після дзвоника. В
перших-сьомих класах обов’язково проводьте фізкультхвилинку в середині уроку.
14. Пам’ятайте: кожний урок не
повинен бути схожим на попередній.
План роботи школи становлення молодого вчителя (1 рік)
Мета: прискорення процесу адаптації молодих спеціалістів до навчально-виховної діяльності в школі, надання практичної допомоги малодосвідченим учителям, формування творчого підходу до професії вчителя.
Завдання:
юСистематизація знань з навчання та виховання.
юОзнайомлення з інноваційними процесами в педагогіці та формування вміння використовувати їх на практиці.
юВивчення педагогічного досвіду, визначення шляхів його творчого використання.