Практичний семінар – тренінг
Тема: Сучасний урок. Шляхи підвищення його ефективності.
Мета:
mАктуалізація
проблеми підвищення ефективності сучасного уроку. mКолегіальний пошук шляхів підвищення ефективності кожного
уроку завдяки
впровадженню інтерактивних технологій навчання; нестандартних
прийомів активізації пізнавальної
діяльності учнів. mАктивізація творчих здібностей, розвиток творчого потенціалу кожного вчителя.
Форма заходу: практичний семінар - тренінг
Алгоритм проведення.
І.Інтерактивна вправа
«Очікування».
Мета: сприяти
ефективної продуктивної праці учасників
На дощці намальовано сонечко з
променями. Треба написати на картці
одним словом свої очікування від заняття. Вчителі по черзі виходять до дощці і клеять на
променях заповнену картку з їх очікуваннями, які виражені однім словом. При
цьому озвучують свої думки.
ІІ. Вправа «Самопрезентація
- квіти».
Мета: мотивація діяльності, створення комфортної
атмосфери для
конструктивної роботи.
Керівник ради нагадує: успіх заняття, емоційне почуття кожного учасника
навчального процесу залежать від того, як вас зустрінуть, від атмосфери в класі.
Тому, щоб у нас панувала приязна, добра атмосфера, атмосфера співпраці,
пропоную кожному учаснику назвати своє
ім’я – позитивні риси, які починаються з літери та улюблену квітку, яка
асоціюється з вашими рисами. Керівник починає з себе: Ліра – ласкава, троянда. Усі представляються по колу.
ІІІ. Вправа «Криголам»
Керівник:
Ви самі
себе презентували. Як бачимо, сьогодні зібралися ті, кому притаманні
різні позитивні риси, подобаються різноманітні за кольором, запахом, формою
квіти. Всі різні, але за умовами правильного підходу їх можна об’єднати в
прекрасний букет. Гармонії в цій композиції ми досягнемо тільки за умови
виконання правил співпраці. Треба їх виробити.Основні правила:
(учасники пропонують правила, які записуються на дощці)
n Говорити по черзі.
n Слухати і чути.
nБути толерантними.
n Висловлюватися стисло.
n Бути позитивними.
ІV. Вправа «Мозковий штурм»
Керівник: Будь-який матеріал краще сприймати, коли є опора на досвід,
знання учнів. Пропонуємо виконати наступне завдання: записати на
аркуші три слова, з якими у вас асоціюється поняття «Сучасний
урок». Керівники груп озвучують пропозиції членів своєї групи.
nТворча взаємодія учня й учителя.
nСпівнавчання та співпраця.
nУчитель – організатор процесу навчання.
nСуб’єкт-суб’єктні відносини.
Керівник: Кожна група запропонувала свої думки стосовно
сучасного уроку. Сьогодні ми з вами
розглянемо, яким же чином можна зробити кожен урок більш
ефективним, які чинники впливають на це?
V. Інформаційний блок. ( тези керівника )
Сучасний урок – це передусім урок, на
якому створено реальні для інтелектуального, соціального, морального
становлення особистості учня, що допомагає
досягти високих результатів у навчанні. Це особистісно-зорієнтований
урок, у центрі якого особистість учня.
Метод – це спосіб або шлях, яким досягається певний результат.
Методи навчання – способи передачі
вчителем та засвоєння учнями знань умінь і навичок, розвитку пізнавальних
інтересів учнів.
Пізнавальна діяльність - процес
осягнення індивідом оточуючої природної та соціальної реальності, яка
спрямована на досягнення наукового розуміння оточуючої дійсності.
Технологія – це наука про розвиток,
освіту, навчання і виховання школяра на основі позитивних загальнолюдських
якостей та досягнень педагогічної думки.
Педагогічна творчість учителя – це
педагогічна діяльність, спрямована на розвиток потенційних можливостей кожного
школяра.
Умови творчої діяльності учителя:
n усвідомлення себе як творця в педагогічному процесі; nприйняття школяра як
суб’єкта процесу пізнання; nусвідомлення мети, значення та завдань власної
педагогічної діяльності; nусвідомлення особистісної творчої індивідуальності.
Компетентність учителя – володіння
вчителем необхідною сумою знань, умінь і навичок, що визначають сформованість його педагогічної діяльності, педагогічного
спілкування й особистості вчителя, як носія визначених цінностей, ідеалів і
педагогічної свідомості.
Творчість – необхідна умова становлення самого педагога, його
самопізнання, розвитку і розкриття як особистості. Творчість є основою
педагогічної талановитості кожного вчителя. Розвиток педагогічної творчості і
підвищення навчально-виховного процесу залежить від різних факторів, а також
від психолого-педагогічних умов, визначених шляхів розвитку та реалізації
творчої педагогічної діяльності та особистісних рис кожного вчителя. Тому, творчий
учитель – це особистість, яка характеризується високим рівнем креативності,
відповідним рівнем знань предмета, який викладає, набутими
психолого-педагогічними знаннями,
вміннями та навичками, які
забезпечують його ефективну діяльність з розвитку потенційно творчих
можливостей учнів.
Педагогічна креативність – це креативні
риси, здібності, сформовані мотиви, які сприяють успішній творчій діяльності
педагога.
Отже, щоб урок
був сучасним, необхідно, щоб вчитель був
творчою, компетентною особистістю, якій притаманні педагогічна креативність,
толерантність у спілкуванні, творчість у діяльності. Або без цих рис
урок буде мало ефективнім, не цікавим
для учнів.
Модель
сучасного уроку обумовлена соціально-психологічними новоутвореннями в структурі
особистості учня, бо з метою цього змісту й заради такого змісту проводиться
кожен сучасний урок. Істотними елементами уроку є:зміст
уроку (змістовний блок) як система отримуваних знань, нових вмінь та стосунків,
що мають бути засвоєні учнями; процес
активної діяльності ( процесуальний блок), організований як інтелектуальна
активність кожної дитини, залученої до
активної пізнавальної діяльності, результатом якої і стає засвоєний зміст
уроку взаємини суб’єктів (суб’єктивний блок) діяльності, особистісні зв’язки яких
визначають успішність оволодіння змістом.
Урок, що
забезпечив отримання учнями знань, умінь і взаємин, заслуговує високу позитивну
оцінку, оскільки результат очевидний. 
Урок тоді буде
продуктивним, коли учитель може створити ситуацію успіху. Ситуація успіху – це те, що може
організувати учитель на уроці та в позаурочний час. Ситуації успіху можна
досягти тільки тоді, коли не лише вчитель, а й сама дитина визначає цей
результат як успіх. Реалізація ситуації успіху відкриває великі можливості
учня, нові обрії перед учнями і вчителями, дає стимули до подальшої діяльності. Ефективність використання інновацій під
час проведення уроку значною мірою залежить від того, як реалізується творчий
потенціал особистості учня. Ми з вами,
хочемо того чи ні, є вчителями нового століття, і ціле життя працюватимемо для
того, щоб навчання було ефективним і плідним для кожної дитини, стало радістю і
задоволенням. «Хороші вчителі створюють хороших учнів»,- казав
М.Остроградський.
«Кожний, хто вмиє згуртувати навколо себе людей із
різними характерами, різними інтересами й може привести їх до успіху - справжній Майстер …» так говориться у одній
притчі. VІ. Практичний блок Інтерактивна вправа «Створення та презентація міні проекту». (Робота
в групах. Кожна група обговорює та презентує свій міні проект
з заданої теми)
Керівник визначає завдання для кожної групи.
№1 «Виявити суб’єктивні чинники, які впливають
на ефективніст
сучасного уроку». 

Керівник: Кожен урок,
як гарна вистава, повинен мати гарний вступ, що сприяє формуванню позитивної
установи на діяльність. Мотивація діяльності
виникає в перші його хвилини та за своєю якістю може бути позитивною
або негативною.
|